Holowanie auta na linie - porady i ciekawostki. Jak holować samochód na lince i w jakich sytuacjach można ?
Holowanie auta na lince – co warto wiedzieć?
W sytuacji, kiedy nasz samochód odmawia posłuszeństwa i zmuszeni jesteśmy zdecydować się na holowanie samochodu na linie, warto zaznajomić się z podstawowymi zasadami w tym temacie, by uniknąć niepotrzebnego stresu, nieprzyjemności i mandatu. Jeżeli decydujemy się na holowanie za pomocą giętkiego holu, warto wcześniej zaopatrzyć się w dobrej jakości linę holowniczą bądź pas holowniczy.
Czego nam nie wolno, gdy holujemy samochód na linie ?
Uwaga! Zabronione jest holowanie pojazdu z niesprawnym układem zarówno kierowniczym, hamulcowym, jak i zawieszenia. Jeżeli co najmniej jeden z tych układów nie działa prawidłowo, należy skorzystać z fachowej pomocy drogowej, która bezpiecznie przetransportuje pojazd. Podobnie jest w przypadku, gdy układ hamulcowy w pojeździe holowanym uzależniony jest pracy silnika naszego samochodu, a silnik, niestety, jest unieruchomiony. Nie wolno holować więcej niż jednego samochodu. Zabronione jest holowanie samochodem z wszelkiego rodzaju przyczepami i naczepami.
Holowanie na autostradzie.
Niedozwolone jest holowanie na autostradzie pojazdów na lince i sztywnym połączeniu. W przypadku złamania tego przepisu grozi nam mandat, który otrzymuje zarówno kierujący pojazdem holującym, jak i kierowca prowadzący samochód holowany. W przypadku awarii na tego typu drodze prawo dopuszcza holowanie samochodem do tego przeznaczonym, a więc lawetą pomocy drogowej. Kiedy przydarzy nam się awaria uniemożliwiająca dalsze poruszanie się po autostradzie, bez zbędnej zwłoki należy wezwać pomoc drogową.
Dopuszczalna prędkość samochodu holującego pojazd
Jak głosi Art. 31 Kodeksu drogowego, samochód holujący inny pojazd nie może przekraczać prędkości 60 km/h poza miastem, natomiast w obszarze zabudowanym prędkość nie może przekraczać 30 km/h.
Oświetlenie i oznakowanie
Pojazd, którym holujemy niesprawny samochód musi mieć włączone światła mijania niezależnie od stopnia widoczności.
Samochód holowany na lince lub tzw. „sztywnym holu” musimy oznaczyć trójkątem ostrzegawczym z tyłu lewej strony pojazdu holowanego. Dodatkowo, w sytuacji słabej widoczności pojazd powinien mieć włączone światła pozycyjne.
Najlepiej taka, która posłuży nam więcej niż jeden raz. Warto zaopatrzyć się w linkę solidnej jakości, by w trakcie holowania nie zerwała się i tym samym przysporzyła nam niemałych kłopotów. Wyboru możemy dokonać decydując się na jedną z linek plecionych, elastycznych, stalowych lub kinetycznych. Oprócz samochodowych link holowniczych można rozważyć również opcję zakupu taśmy holowniczej lub tzw. sztywnego holu.
Linka pleciona jest najtańsza, ale też najmniej trwała i solidna. Wykonana ze skręconych włókien polipropylenowych szybko się zużywa, dlatego przed każdorazowym użyciem konieczne jest sprawdzenie jej stanu technicznego. Linka elastyczna, jak sama nazwa wskazuje, elastycznie zachowuje się w trakcie holowania. Rozciąga się do kilkudziesięciu centymetrów w czasie pracy. Ta właściwość zwiększa jej wytrzymałość zmniejszając tym samym ryzyko zerwania.. Do plusów linki elastycznej zaliczyć można dłuższą żywotność, bardziej komfortowe i bezpieczniejsze holowanie. Kierowcy w trakcie procesu holowania mniej odczuwają szarpnięcia, gdyż elastyczna linka lepiej je amortyzuje niż pozostałe liny. Linka stalowa jest sztywniejsza niż pozostałe. Dobrze sprawdza się przy holowaniu pojazdu ze sporym obciążeniem. Najczęściej stosuje się ja przy holowaniu samochodów dostawczych i ciężarowych. Linka stalowa, z uwagi na materiał z jakiego jest wykonana, posiada ostre krawędzie, dlatego warto zaopatrzyć się w rękawice ochronne, które zabezpiecza nasze dłonie przed uszkodzeniem. Linka kinetyczna jest najtrwalsza i najdroższa z wszystkich wyżej omawianych. Wykonana jest z wytrzymałego poliamidu, posiada wysoką odporność na zerwania. Bez problemu sprawdzi się w skomplikowanych sytuacjach na drodze, typu: wyciągnięcie auta z zaspy, rowu, czy błota. Taśma holownicza charakteryzuje się wyjątkową wytrzymałością i odpornością na zerwanie. Dodatkowym plusem jest jej kompaktowy wymiar pozwalający na łatwe przechowywanie w bagażniku naszego samochodu. Sztywny hol stosowany jest najczęściej w holowaniu samochodów dostawczych i ciężarowych. Ze względu na swoją budowę nie jest możliwe przechowywanie tego typu połączenia w bagażniku. Wyglądem przypomina tyczkę, która pozwala holować pojazdy z dużym obciążeniem. Zastosowanie sztywnego holu pozwala na łatwiejsze manewry i większy komfort podczas holowania.
Zasadniczo, lina powinna posiadać udźwig co najmniej o tonę większy niż masa pojazdu holowanego. Dla większego bezpieczeństwa warto zaopatrzyć się w samochodową linkę holowniczą, która ma udźwig większy. W praktyce oznacza to, że jeżeli nasz niesprawny samochód, który zmuszeni jesteśmy holować ma całkowita masę na poziomie 1,5 tony, to optymalnym rozwiązaniem będzie zastosowanie liny z udźwigiem 3-3,5 tony. Im większy udźwig liny, tym mniejsze ryzyko zerwania liny i zagrożenie dla siebie i innych użytkowników na drodze. W kwestii zapięcia należy wziąć pod uwagę wielkość oczka zaczepu holowniczego w pojeździe oraz wymiar uchwytu. Istotna jest jakość materiału, z którego wykonany jest zaczep. Ważna tutaj będzie dobrej jakości stal, bez widocznych wszelkiego rodzaju pęknięć, rys czy nadlewów.
Warto pamiętać, że pojazd holujący musi być połączony z pojazdem holowanym w taki sposób, aby wykluczyć sytuację, w której dojdzie do odczepienia się w czasie holowania. Połączenie giętkie może mieć od 4 do 6 metrów i musi być oznakowane naprzemiennie białymi i czerwonymi pasami lub chorągiewką w kolorze czerwonym bądź żółtym. W przypadku połączenia na zasadzie tzw. ,,sztywnego holu” odległość między pojazdami nie może być większa niż 3 metry. Oznakowanie kolorystyczne sztywnego połączenia jest również konieczne.
Za kierownicą auta holowanego musi siedzieć osoba, która posiada uprawnienia do jego kierowania. W sytuacji kiedy holujemy pojazd, rzeczywista masa całkowita samochodu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej całkowitej masy auta holującego.
W sytuacji kiedy przytrafi nam się awaria samochodu nie pozwalająca na dalsze prowadzenie samochodu i nie posiadamy ze sobą linki holowniczej, możemy niekiedy liczyć na kierowcę pojazdu holującego, który będzie miał na wyposażeniu takie akcesorium. Zawsze warto dopytać. W sytuacji, gdy nasz pojazd toruje drogę lub znajduje się na ruchliwej drodze ekspresowej lub autostradzie najlepszym rozwiązaniem będzie wezwanie bez zbędnej zwłoki pomocy drogowej, która profesjonalnie i sprawnie zadba o bezpieczeństwo użytkowników drogi i nasz uszkodzony pojazd. Pozwoli nam to uniknąć niepotrzebnych kłopotów i kosztów mandatu. Należy pamiętać, że stres związany z sytuacją awaryjną na drodze nie zwalnia nas z zadbania o bezpieczeństwo własne i innych użytkowników drogi. Zabezpieczmy miejsce, w którym stoi nasz samochód trójkątem ostrzegawczym, ustawionym w odpowiedniej odległości od miejsca zdarzenia. Zadbajmy o bezpieczeństwo własne i osób z nami podróżujących. Na koniec składamy Państwu życzenia szerokiej drogi i warunków sprzyjających dobrej podróży.